Case: Et POWERHOUSE af en webshop

I forbindelse med mit arbejde hos Beneath, var jeg med til at designe mobildelen og lave frontendarkitekturen på Experts nye elektronikkæde power.dk.

Hvad er POWER?

POWER er Danmarks nye elektronikkæde til glæde for pris- og kvalitetsbevidste danskere. Med fokus på at konkurrere med Elgigantens store varehuse, skulle deres webshop ligeledes kunne konkurrere med resten af onlinemarkedet.

Hvad lavede i så?

Med udgangspunkt i det stykke arbejde der var blevet lavet på expert.dk skulle Beneath løfte løsningen markant på både design og UX.

Teamet af udviklere på drage erfaring fra expert projektet, hvor der var tænkt mange gode tanker i forhold til serveropsætning, hastighedsoptimering af databaser og linksne mellem den besøgende af websitet og serveren der skulle servere websitet.

Den gode Martin Haun fra Beneath fik til opgave at kortlægge hvordan den nye løsning skulle bære sig ad.

Responsiv prototype

Processen startede i form af en prototype, som skulle bruges til dialogen mellem Beneath og kunden. Martin stod for den overordnede del af designet, hvor jeg derefter fik planlagt frontenden samt lavet det designet mobildelen direkte i browseren.

At designe i browseren betyder at du som kunde meget hurtigere får at se hvad du køber, i en tidlig fase. Omend det ikke er færdigt, får du altså et bedre indtryk af, hvordan dit projekt ender med at være.
Du kan læse mere om at designe i browseren her.

Udfordring: De mange kategorier

Når man arbejder med webshops i størrelser af POWER, JYSK og lignende, ender man ofte med meget store kategoristrukturer. Traditionel vis ville man have de mange menuer i ens hovedmenu, men grundet pladsproblemer, er det i stedet noget af det første man ser på forsiden. Menuen er også tilgængelig fra hovedmenuen, det er dog gemt væk indtil man trykker på “Vis” Menu knappen.

POWERs menu, foldet ud.

Søgning

På webshoppen blev der kælet ekstra meget for søgningen. Via vores arbejde med forskellige webshops får vi indsamlet en stor mængde data hver måned. En af tendenserne vi kan se, er at brugerne ofte foretrækker at søge, fremfor at browse sig frem til sit produkt.

POWERs søgning, foldet ud.

Derfor har der været mere fokus end normalt, på søgingen, især hastigheden. Søgningen viser desuden flere detaljer om produkter end normalt, da man som bruger derved hurtigere får overblik over, om det er det man søgte efter.

Er du interesseret i at høre mere om mit og Beneaths arbejde på POWER, så er du velkommen til at kontakte mig via Twitter eller en fra Beneath her.

Hvis du synes det var interessant at læse, hvorfor så ikke modtage det direkte i din indbakke?