Digitale design manualer

Inden du løber skrigende bort og tænker “Åh nej, design manualer - det er de der kilo-tunge manualer, der er blevet presset ned over mit arbejde!”, så tøv en kende, og giv mig et par minutter af din sparsomme tid.

Design manualer, bruger man dem stadig?

Desværre løber jeg stadig ind i kunder som har den førnævnte kilo-tunge manual, hvor deres brand er blevet defineret af en eller anden fancy art director type. Der står alt ligefra farver, former, logo til hvordan man skal tage billeder, hvordan billederne må bruges, og andre ting som overhovedet ikke hører hjemme, når vi taler web. Der er naturligvis undtagelser, hvor de rent faktisk gavner, eller hvor man måske har opdateret sin design manual til også at forholde sig til web.

Digital design manual

Forestil dig en digital udgave af førnævnte design manual, som forholder sig til alt lige fra tryk, facader, billeder, men også nyere medier såsom de sociale medie platforme, web og endda apps/mobiler. Det er præcis dem jeg gerne vil fortælle om. De digitale manualer.

Hos Beneath har vi arbejdet med style tiles, hvor man definerer både farver og stil for et website. Det tager ofte udgangspunkt i en kundes nuværende identitet, krydret med de justeringer som Beneath måtte komme med. Vi har bygget videre på style tiles, og lavet dem til hvad man kalder for style guides. Det er større udgaver, hvor vi forholder os mere til hvordan farver og stil påvirker indholdet, og hvordan det så kan bruges. Eksempler på dette er før set, hvor den bedste implementering må være Lonely Planets Rizzo. De har formået at lave en overskuelig side hvor man kan få alt at vide om hvordan ting skal se ud, opføre sig, og endda så detaljeret som hvordan man som udvikler implementerer det. For at stryge dem endnu mere med hårene, så har de også formået at gøre det til en Living style guide.

Living style guide

Tanken bag Living style guides er at det du ser i guiden, det er også det som afspejler sig hvor det bliver brugt. Rent teknisk betyder det at layoutet som man ser på f.eks. Lonely Planets website, kommer direkte fra Style guiden. Dette har både sine styrker og svagheder. F.eks. betyder det at når style guiden har en layout fejl, så har websitet det også, hvilket selvfølgelig også gælder den modsatte vej. Dette ser jeg som en svaghed, men faktisk også som en styrke. Når man arbejder med et stort brand ala Lonely Planet sætter det visse krav til at man holder et ens look på tværs af al kommunikation. F.eks. er det sværere at lave et layout som stikker af i en helt anden retning, uden at det også kommer til at gøre det for style guiden.

Living style guides er både tidskrævende og svære at implementere. Det kræver mere end normalt af både designer og udviklere, tilgengæld får man en fælles reference for hvad der er gældende. Det giver desuden andre projektdeltagere såsom content-editors, projektledere og project owners mulighed for at tale samme sprog, som designerne og udviklerne gør. Man får altså et fælles grundlag.

Er living style guides et krav?

Nej - man kan sagtens komme igang med en style guide uden at det behøver at være “living”. Dette har jeg f.eks. hjulpet de gode mennesker hos EASI'R igang med, i forbindelse med mit samarbejde hos dem. Efter vi hos Beneath havde defineret en stil og tone, gik jeg igang med at implementere det i en style guide. Dette betød at når jeg f.eks. talte om en “Accordion”, så vidste alle hvad det betød.

Uddrag af EASI'Rs styleguide

Flere eksempler på style guides

I Beneath har vi arbejdet med Style Guides på det gamle Expert website og EASI'R. I Experts tilfælde brugte Beneath det sammen med Novicell som et internt værktøj mellem designere og udviklere.

Derudover kan man finde mange andre eksempler online. Jeg har herunder listet nogle, som jeg synes gør det godt.

Hvordan kommer jeg igang?

Hvis du tænker at style guides kunne være noget for dig, så giv lyd på Twitter eller lignende, så finder vi ud af noget.

Hvis du synes det var interessant at læse, hvorfor så ikke modtage det direkte i din indbakke?