Øvelsen i at prioritere sin tid

Jeg har en konstant lang liste i hovedet over ting jeg gerne vil lave. Listen indeholder både arbejdsrelateret emner, men også mine interesser udenfor arbejde. Jeg har en tendens til at stresse over jeg ikke når det hele, og det ender ofte i, at jeg ikke får gjort de ting jeg aller helst vil.

Get shit done

Arbejdsmæssigt er det emner såsom at lære nye ting, f.eks. at tegne. At tegne føles ikke naturligt for mig. Dette skyldes at jeg ikke sætter nok tid af til det, og deraf aldrig bliver så god som jeg gerne vil være. Jeg ender med at blive irriteret i stedet for, og går væk fra det.

Min veninde som er en enormt talentfuld tegner siger altid at det hele handler om øvelse. Det er jo sandt nok, men den lange liste af ting overskygger desværre interessen i at dedikere så meget tid som der skal til for at lære det.

Jeg tror en af problemerne består i at jeg gerne vil være verdensmester til det hele, og ikke vil gøre noget halvhjertet.

2016 bliver et mere fokuseret år

I 2016 har jeg besluttet mig for at prøve at gribe min liste over emner an på en ny måde. jeg er blevet inspireret af Novicells direktør Per Kirchner. Hvert kvartal beder han sine mellemledere om at lave en liste over ting de vil fokusere på det næste kvartal. Listen består af følgende:

  • Hvad skal opnåes?
  • Hvad er succeskriteriet for at det opnåes?
  • Og selvfølgelig, hvordan er det så gået.

Ved at gøre det på denne måde, betyder det at de næste tre kommende måneder vil jeg vælge 1-2 ting ud fra listen og fokusere på dem. Jeg har kogt min liste ned til 12 ting, så det passer med det kommende år. Det er vidst meget sundt at lære at begrænse sig, specielt når det kommer til interesser.

En af punkterne jeg vil fokusere på i det kommende kvartal er...

Personlig branding

Lige pt. arbejder jeg hos Beneath, hvilket er et fantastisk sted at være. Gode kollegaer, fede opgaver -- slet ikke noget galt med det. Tilgengæld er navnet Beneath godt koblet på chefen Kim Dolleris. Det er ikke nødvendigvis en dårlig ting, men Beneath er klart hans brand, og ikke et team af individuelle personer.

Jeg oplever konstant følgende ude i mit netværk:

“Hvad laver du til dagligt?”
“Jeg arbejder som Frontend designer i Beneath.”
“Arhhh, Kim Dolleris' biks.”

... You get the point.

Jeg vil fokusere på mit personlige brand i form af denne blog, men også på diverse sociale medier. Jeg har blandt andet omskrevet min LinkedIn profil til dansk. Derudover, vil jeg forsøge at være mere aktiv på min Dribbble profil.
En af mine kollegaer poster et shot om ugen. Det virker overkommeligt, så det vil jeg også forsøge.

Om et kvartal vil jeg evaluere på hvordan det er gået, og fortælle hvad punkt 2 er.

Går du også med de samme tanker, om at du ikke kan nå det hele? Forsøg med en liste til kun de næste tre måneder, og se om det ikke giver pote.

Hvis du synes det var interessant at læse, hvorfor så ikke modtage det direkte i din indbakke?